Skanska säljer kontorsbyggnad i Warszawa, Polen, för 88 MEUR, cirka 830 miljoner kronor

2016-12-07 07:30 CET
Pressmeddelande

Skanska har sålt kontorsbyggnaden Atrium 2 i Warszawa, Polen, till HANSAINVEST Hanseatische Investment GmbH. Värdet av transaktionen är 88 MEUR, cirka 830 miljoner kronor, och försäljningen kommer att bokföras av Skanska Commercial Development Europe under det fjärde kvartalet 2016. Transaktionen förväntas slutföras under andra halvan av december 2016.

Atrium 2 är ett exempel på framtidssäkra kontorsytor som ger full flexibilitet i både planering och inredning. Kontorsbyggnaden började användas i mars 2016. Den totala uthyrningsbara ytan är över 20 000 kvadratmeter och kontorsbyggnaden förväntas få LEED Platinum-certifiering.

Atrium 2 är ett pulserande affärsläge i Warszawas centrum, med utmärkt tillgång till kollektivtrafik – mindre än 100 meter från en tunnelbanestation samt med ett stort antal spårvagns- och busshållplatser. Utvecklingen av projektet har också förbättrat omgivningen för lokalbefolkningen. Ett antal kreativa lösningar för att skapa nya ytor har genomförts, vilket inkluderar en grönt torg, renovering av ett promenadstråk och en stor väggmålning.

Skanska Commercial Development Europe initierar och utvecklar fastighetskontorsprojekt. Bolagets verksamhet är koncentrerad till storstadsområdena i Tjeckien, Ungern, Rumänien och Polen och genomförs av fyra lokala affärsenheter: Skanska Property Czech Republic, Skanska Property Hungary, Skanska Romania och Skanska Property Poland.

Contact: Andreas Joons, Media Relations Manager
Telefon 0104490494